5 redenen waarom je in 2021 een dialoog moet kunnen voeren en leiden

6 januari 2021 Uit Door Ank Jansen

Heb jij er al over nagedacht, wat je voor 2021 wenst voor jezelf? De kans is groot dat jij iets kiest waar je juist vanaf wilt, bijvoorbeeld zoals gewoontes, gewicht of personen die je niet meer wil zien.

In deze blog gaan we dat omdraaien. We willen graag meer mensen de vaardigheid van het voeren van een dialoog aanleren. We geven je 5 redenen waarom dat juist nu heel belangrijk is en waarom je mee zou moeten doen aan onze nieuwe trainingsreeks die op 20 januari 2021 begint.

  1. Beter naar elkaar luisteren is goed voor je carrière

In de rol van luisteraar kun je verrassende ontdekkingen doen. Wist je dat, wanneer je echt luistert in een gesprek, je aardiger gevonden wordt? In verschillende onderzoeken kwam naar voren dat wanneer je actief luistert, je veel meer over een persoon te weten komt. Daarnaast toon je ook meer empathie wanneer je luistert. Empathie is inlevingsvermogen. Dat kun je echt ontwikkelen door te luisteren naar wat iemand bedoelt in een gesprek.

Veel personen die echt oprecht luisteren, lijken sneller hogerop te komen in hun carrières en zijn ook vaak in staat om anderen te helpen om hogerop te komen.

  1. In online vergaderingen en gesprekken kun je het verschil maken

Heb je weleens bij een vergadering gezeten en iemand probeert een punt te maken, maar deze persoon komt er niet aan toe, vanwege onderbrekingen, slechte verbinding of welke andere reden dan ook?

Dialogisch werken biedt hierbij zeker een oplossing.

De vaardigheden die je bij dialoogvoeren leert als dialoogbegeleider kunnen je helpen een ander beter op zijn/haar gemak te laten voelen. Hierbij zorg je ervoor dat degene die spreekt ook echt het woord houdt en ruimte krijgt om zijn/haar zin af te maken. Online is dat extra hard nodig, omdat we vaak met antwoorden bezig zijn, waardoor de ander niet volledig gehoord wordt. Als dialoogbegeleider kun je daar een goede bijdrage aan leveren.

Tip: maak van tevoren afspraken (zeker als het om meerdere personen gaat) wie het gesprek of de vergadering stuurt.

  1. Luisteren en aandacht (in het hier en nu) zijn de nieuwe activa

Herken je dit? Je bent met een taak bezig en je collega vraagt of je “iets” even snel wilt oppakken?

Omdat het in ons brein even duurt voordat wij weer teruggaan naar onze taak, kan het zomaar zijn dat je hier niet altijd even positief reageert, laat staan actief luistert.

Je vraagt je waarschijnlijk af, wat dit te maken heeft met dialoog? Wanneer je niet luistert en aandacht geeft, kan het zomaar gebeuren dat je je collega verkeerd begrijpt en er misverstanden kunnen ontstaan. Door aandacht te geven en te luisteren naar het verhaal van de ander neem je de tijd om informatie te verwerken. Het gevolg is dat je sneller een beslissing kunt nemen om iets wel of niet te doen.

Door de dialoog-gedachte hierin toe te passen, maak je ruimte voor jezelf om aandacht te geven en ontstaat het luisteren bijna vanzelf. Dit betekent niet dat je dit voor iedereen op deze manier moet gaan doen natuurlijk. Anders kom je waarschijnlijk niet toe aan je eigen werkzaamheden.

Aandacht en luisteren bieden veel waarde voor jouw organisatie.

  1. Dialoog biedt ruimte voor ideeën en innovatie

Zoals eerder aangegeven, wanneer je aandacht geeft en luistert word je aardiger gevonden. Daarnaast creëer je meer begrip voor elkaar en kun je zaken op het werk sneller oplossen.

Wist je dat dialoogvoeren een interessant middel is om ideeën los te maken?

Een van de voorwaarden voor een goede dialoog is dat je spreekt op basis van je eigen ervaring. Hierin kun je bijvoorbeeld zaken benoemen waar jij zelf tegenaan loopt of waar jij kansen ziet voor het bedrijf waar je voor werkt (of in welke andere setting dan ook). Als meerdere mensen dit doen in bijvoorbeeld een vergadering of een brainstormsessie, dan kun je hele interessante ontdekkingen doen.
Zo is het al vaker voorgekomen dat medewerkers intern hebben gezorgd voor nieuwe innovaties. Google is voor ons een groot voorbeeld. Door ruimte, aandacht en tijd vrij te maken voor de ideeën waaraan een medewerker kan werken, zijn bij Google heel veel nieuwe producten ontstaan.

  1. Dialoog werkt ook heel goed in privégesprekken

Heb je het weleens meegemaakt dat je gesprekken voert over politiek, sport of nieuws, waarbij de ander totaal niet luistert naar jouw input en alleen maar zijn of haar gedachten wil ventileren?

Zeker als het om gevoelige thema’s zijn er meestal verschillende meningen. Door een dialoog te voeren hierover, leer je meerdere perspectieven kennen. Hierin is oprecht luisteren naar elkaar zeer belangrijk. Je voelt je zo nog meer verbonden met de ander.

Training & oproep voor toekomstige dialoogbegeleiders

Herken je dat, dat het zo vaak over wij tegenover de rest gaat? Dat we door de zogenaamde verschillen de overeenkomsten over het hoofd zien? Op social media lijkt het allemaal nog veel erger. De Stichting in Dialoog wil een alternatief bieden, door dialoog te voeren. Daarom bieden we de training ‘Dialoogbegeleiding’ aan. Wil jij ook écht goede gesprekken voeren én begeleiden? Dan is deze training iets voor jou. Klik hier voor de eerstvolgende training!

Wil jij:

  • bijdragen aan meer begrip tussen mensen?
  • beter leren luisteren?
  • goede open vragen leren stellen?
  • onze dialoogmethodiek onder de knie krijgen?
  • meteen praktisch aan de slag gaan?

Dan is deze training geschikt voor jou!

Je kunt je hier aanmelden

Daarnaast hebben wij ook een community voor (aanstaande) dialoogbegeleiders. Wil je hier deel van uitmaken, stuur ons even een bericht.