“Als gespreksleider ben je dienend aan het gesprek”

17 februari 2020 0 Door admin

De gespreksleider is een onmisbare schakel om werkelijke dialoog in een groep te faciliteren. Daarom hebben wij een oude rot in het vak aan de tand gevoeld: Germine Heuvel.  Zij omschrijft zichzelf als iemand die graag haar mond opentrekt om zaken ter sprake te brengen. Dit deed ze als  jong meisje al. Vooral als het ging om dingen die onrechtvaardig waren in haar ogen. Dit heeft tijdens haar schooltijd niet altijd gewerkt, want werd haar door leerkrachten niet altijd in dank afgenomen.

In de jaren 90 van de vorige eeuw werd Germine gevraagd om dialoogtafels te leiden voor allochtone vrouwen die niet direct toegang hadden tot de maatschappij en heeft sindsdien vele dialogen mogen begeleiden. Bij het Emancipatiebureau waar ze werkzaam was, is ze regelmatig naar voren geschoven om debatten en gesprekken als dagvoorzitter te faciliteren. Ze is één van de meest ervaren gespreksleiders die we afgelopen Dag van de Dialoog aan tafel hebben gehad.

Germine vindt dat een gespreksleider dienend moet zijn aan het gesprek en aan de groep die met elkaar in dialoog is. “Je hebt als rol om ervoor te zorgen dat het gesprek gaat lopen en dat iedereen respectvol naar elkaar blijft. Hierbij let ik goed op de non-verbale communicatie. Niet iedereen vindt het gemakkelijk om iets te delen. Als gespreksleider heb je een rol om alle deelnemers bij het gesprek te betrekken.”

“Bij de afgelopen Dag van de Dialoog zaten er verschillende persoonlijkheden, leeftijden en achtergronden aan mijn tafel. “Ik werd geraakt door een jonge vrouw, een van de scholieren. Ze moest moeite doen om zich uit te drukken in die vreemde taal, het Nederlands. Ze deed het heel charmant en liet de behoefte zien hoe zij in contact wilde komen met mensen uit de samenleving. Vanuit de gedachte dat zij hier haar leven moet gaan leiden en heel veel heeft moeten achterlaten, waaronder haar oma. Ik raakte als mens ontroerd hoe open zij was hierover.”

“Op een gegeven moment werd er tijdens de dialoog aan mijn tafel flink gefocust op deze jonge vrouw. Hierop heb ik in mijn rol als gespreksleider moeten ingrijpen. Soms kan het wel eens gebeuren dat iedereen als vliegen op 1 persoon af lijkt te gaan. Hierin moet ik de persoon beschermen.”

“Wanneer je als gespreksleider iets deelt, dan moet het dienend zijn aan wat er op dat moment gebeurt. Ik vind mijzelf niet zo belangrijk in het gesprek. Pas wanneer iemand aan mij vraagt wat ik ervan vind of wat het mij doet, dan reageer ik er wel op.”

Bedankt voor jouw inzichten, Germine!