Nieuwe huisstijl

29 september 2019 Uit Door Ank Jansen

Graag stellen we Daphne van Drenth aan jullie voor! 

Daphne is grafisch ontwerper en heeft onze nieuwe huisstijl ontwikkeld. Daphne heeft een speciale interesse in social design. 

Daphne: “Social design houdt zich bezig met maatschappelijke vraagstukken. Als er bijvoorbeeld in een straat of een wijk een verandering nodig is, dan onderzoekt een social designer het gedrag van de mensen daar. Dan krijgt hij of zij beter zicht op het probleem én de oplossing. De social designer ontwikkelt dan iets creatiefs om mensen op een andere manier te laten denken.” 

Iets creatiefs? Heb je een voorbeeld? 

Daphne: “Bijvoorbeeld als mensen behoefte hebben aan een plek om samen te komen. Je gaat dan langs bij de mensen: wat zou jij willen zien, wat denk jij dat een aantrekkingskracht kan zijn voor iedereen? De social designer verbindt alle informatie en bedenkt zo een manier om mensen naar buiten te krijgen. Je verandert de inrichting in de buurt en vaak brengt dat ander gedrag met zich mee. Er verandert dan iets in het samenleven.” 

Wat spreekt jou zo aan in social design? 

Daphne: “Ik hen een opleiding in grafisch ontwerp gedaan. Daarnaast spreken emoties als ongemakkelijkheid en kwetsbaarheid mij aan. Niemand wil daar over praten, dat maakt het juist interessant. Bijv. hoe gaan mensen om met ongemakkelijkheid in de lift? Ik vind het dan leuk om hier onderzoek naar te doen. Eigenlijk ben ik altijd wel mensen aan het analyseren op dit soort aspecten.”

Wil je meer weten over het lift-project van Daphne, beluister hieronder een fragment uit het interview of lees erover op haar website. 

Hoe ben je met deze passie bij de Stichting in Dialoog terechtgekomen? 

Daphne: “Ik heb de stichting via LinkedIn leren kennen. Ik kende de stichting nog niet, maar de term dialoog sprak me direct aan. Ik vind het interessant om binnen een thema in gesprek te gaan met verschillende mensen. Het sluit aan bij mijn manier van onderzoek doen.”  

“En ik sta ook echt achter het concept van dialoog, dus daarom heb ik besloten dat ik de huisstijl wel wilde ontwikkelen voor jullie. Ik kreeg veel vrijheid en heb veel geëxperimenteerd om tot het huidige ontwerp te komen.” 

Hoe doe je dat? 

Daphne: “Ik heb de onverwachte ontmoeting als uitgangspunt genomen: wat is dat nu eigenlijk? Daar ben ik verder onderzoek naar gaan doen. Ik ben uitgekomen op een aantal inspiratiebeelden en die heb ik ook voorgelegd aan het bestuur. Eén daarvan was de caleidoscoop, die sprak jullie erg aan. Daarin wordt de onverwachte ontmoeting verbeeld. Toen heb ik veel schetsen gemaakt, van verschillende vormelementen die je in elkaar kan schuiven tot een nieuw element.” 

Je bent uiteindelijk tot dit logo gekomen:

Kan je het toelichten?  

Daphne: “De vierkantjes in het logo zijn de onverwachte elementen die samenkomen. De vierkantjes van het logo kunnen ook los en in verschillende combinaties ingezet worden. Het gesprekswolkje uit het oude logo zit nog in één van de vierkantjes. De andere figuren wilde ik zo neutraal mogelijk houden, ze betekenen dus eigenlijk niets. Vooral de gesprekswolkjes vallen daardoor op.” 

Het bestuur is blij met je ontwerp, dus hartelijk bedankt!